Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

93 SPOTKANIA Z OKAZJAMI DO GŁOŚNEGO CZYTANIA

93 SPOTKANIA Z OKAZJAMI DO GŁOŚNEGO CZYTANIA

Czas pandemii sprzyja zainteresowaniu książką! Takie optymistyczne wnioski dotyczące czytelnictwa Polaków pojawiają się nie tylko w raportach Biblioteki Narodowej, lecz także w podsumowaniu naszej szkolnej akcji głośnego czytania w pierwszym półroczu roku szkolnego 2020/2021.


Od 2 września 2020 roku do 29 stycznia 2021 roku wychowawczynie klas I-III zorganizowały imponującą liczbę spotkań z głośnym czytaniem w roli głównej, przewyższającą liczbę dni nauki we wspomnianym okresie, która wyniosła 90 (z których 31 to dni nauki zdalnej w klasach I-III). Można zatem powiedzieć, iż - począwszy od 2 września 2020 roku, kiedy akcję głośnego czytania zainaugurowała w swojej klasie p. Monika Regulska (czytając opowiadanie pt. ,,Stefek Ołówek idzie do pierwszej klasy’’ z blogu ,,Bajkowy tata’’) - statystycznie w każdym dniu nauki szkolnej w I półroczu ktoś głośno czytał najmłodszym uczniom naszej Szkoły.


Sposobności do czytania we wspomnianym okresie nie brakowało. Bywały to okazje ,,książkowe’’, jak Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania Dzieciom (w dniu 29 września 2020 roku p. Wiesława Bolewicka przeczytała swoim wychowankom bajkę terapeutyczną pt. ,,Klown z trąbiącym nosem’’ Zbigniewa Dalewskiego, a p. Dobrochna Błażejczak uczniom klasy IIc - opowiadanie pt. ,,Basia i biblioteka’’ Zofii Staneckiej), Światowy Dzień Pluszowego Misia (w ramach obchodów tego święta w dniu 25 listopada 2020 roku p. Agnieszka Czapracka czytała swoim wychowankom ,,Bajki o misiach z czterech stron świata’’ Anieli Cholewińskiej-Szkolik) czy Międzynarodowy Dzień Kubusia Puchatka (w dniu 18 stycznia 2021 roku p. Michał Rogasik przeczytał uczniom klasy Ib opowiadanie, którego bohaterem był Miś o Bardzo Małym Rozumku), lecz o wiele częściej do organizowania czytelniczych spotkań skłaniały wychowawczynie klas I-III okazje ,,nieksiążkowe’’, takie jak obchodzony w dniu 10 października Ogólnopolski Dzień Drzewa (z tej okazji w dniu 12 października 2020 roku p. Dobrochna Błażejczak przeczytała uczniom klasy IIb opowiadanie pt. ,,Stare drzewo’’ Ruth Brown) czy Światowy Dzień Mycia Rąk (w dniu 15 października 2020 roku p. Monika Fengler przeczytała klasie Ib opowiadanie pt. ,,Bruno nie chce myć rąk’’ ze zbioru pt. ,,Kostka i Bruno. Bajki wychowajki’’ Dominiki Słomińskiej, a p. Dorota Dymarska klasie IIb - edukacyjną opowiastkę pt. ,,Łapson i mycie rąk’’). W dniach poprzedzających uroczystość Wszystkich Świętych oraz w Dzień Zaduszny - w czasie sprzyjającym refleksjom na temat przemijania - wychowawczynie klas II czytały swoim uczniom powieść pt. ,,Dziewczynka z parku’’ Barbary Kosmowskiej. W okresie przedświątecznym w klimat świąt Bożego Narodzenia wprowadziły z kolei dzieci opowiadania i baśnie czytane przez wychowawczynie oraz mamy uczniów, oczywiście w sposób zdalny. Dzień Babci i Dziadka (21 i 22 stycznia 2021 roku) umiliły natomiast klasie IIa wiersze pt. ,,Babcia’’ i ,,Dziadek’’, pochodzące ze zbioru ,,Moja rodzina. Wiersze dla dzieci’’ Grzegorza Strzebońskiego, zinterpretowane przez p. Paulinę Maćkowiak.

Bez głośnego czytania nie byłaby możliwa realizacja projektu ,,Szkolne przygody gangu Fajniaków’’ w klasach IIa, IIb i IIc. W nawiązaniu do projektowej problematyki ekologicznej wychowawczynie klas II, pp. Agnieszka Czapracka, Dorota Dymarska i Karolina Kapała, czytały w sposób zdalny opowiadania z tomu ,,Gang Fajniaków i Miasto Marzeń’’ Marcina Przewoźniaka, spotykając się ze swoimi uczniami na przełomie listopada i grudnia 2020 roku na platformie edukacyjnej Microsoft Teams.


Warto wspomnieć również o oryginalnym pomyśle pp. Joanny Sokołowskiej i Urszuli Wojciechowskiej, które zaproponowały swoim wychowankom, by czytali sobie nawzajem. Uczniowie klasy IIIa mieli taką sposobność we wspomnianym już Ogólnopolskim Dniu Głośnego Czytania Dzieciom - 29 września 2020 roku, natomiast uczniowie klasy IIIb prezentowali swoje umiejętności koleżankom i kolegom w dniach 23 i 24 listopada 2020 roku w sposób zdalny.

Bardzo często nauczyciele i rodzice czytali również uczniom lektury szkolne, zwłaszcza te, które są dostępne w bibliotece w pojedynczych egzemplarzach.


Kobiecą dominację wśród osób zaproszonych do czytania przełamało jedynie dwóch nauczycieli naszej Szkoły: Dyrektor Szkoły, p. Paweł Marciniak, który uświetnił swoją obecnością uroczystość przekazania uczniom klas I wyprawek czytelniczych otrzymanych z Instytutu Książki, oraz wspomniany p. Michał Rogasik, który gościł w klasie Ib.


Ogółem w okresie od 2 września 2020 roku do 29 stycznia 2021 roku odbyły się 93 spotkania (52 stacjonarne oraz 41 zdalnych). Ze względu na obecną sytuację w trakcie nauki stacjonarnej najczęściej pierwszo-, drugo- i trzecioklasistom czytały w Szkole przede wszystkim ich wychowawczynie (43 razy) oraz inni nauczyciele (31 razy), natomiast w okresie nauki zdalnej aktywnością w tym zakresie wykazali się także rodzice (wyłącznie płci żeńskiej). Najczęściej zapraszaną osobą była tradycyjnie p. Dobrochna Błażejczak.

 

Największa liczba spotkań - 23 - odnotowana została w klasie IIa przez p. Agnieszkę Czapracką, która z ogromnym zaangażowaniem dawała przykład innym nauczycielom, osobiście czytając swoim wychowankom aż 15 razy. Warto zauważyć, iż wskazówki zawarte w przeczytanych tekstach drugoklasiści z klasy a niejednokrotnie praktycznie wcielali w życie. Po przeczytaniu przez p. Dobrochnę Błażejczak opowiadania pt. ,,Zagadka dziewiąta, czyli uwaga na owoce!’’ z tomu pt.,,Detektyw Pozytywka’’ Grzegorza Kasdepke uczniowie klasy IIa przećwiczyli na przykład mycie winogron, o którym zapomnieli bohaterowie wspomnianego opowiadania, co stało się przyczyną ich dolegliwości zdrowotnych.


Okazji do czytania ani pomysłów na organizowanie spotkań czytelniczych w drugim okresie roku szkolnego 2020/2021 z pewnością nikomu nie zabraknie, dlatego – dziękując wszystkim osobom zaangażowanym w naszą akcję – zachęcamy gorąco do kontynuowania tej wspaniałej inicjatywy!


                                                Koordynatorki szkolnej akcji głośnego czytania:  

                                                        Dobrochna Błażejczak i Gabriela Kokot


Zdjęcia: Dobrochna Błażejczak, Wiesława Bolewicka, Monika Regulska, Agnieszka Czapracka, Dorota Dymarska, Karolina Kapała

 

Data dodania: 2021-02-17 16:55:38
Data edycji: 2021-02-18 16:58:34
Ilość wyświetleń: 1136

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Z życia klas

Sprawdź co u naszych uczniów
Więcej informacji
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej