Polszczyzna jest piękna,
ponieważ szeleści jak jesienne liście,
skrzypi jak mróz zimową porą,
świszczy jak wiosenny wiatr,
ale i tak rozgrzewa nas, niczym lato,
ortografią i interpunkcją.
[polszczyzna.pl]
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego to obchodzone 21 lutego coroczne święto, ustanowione przez UNESCO (Organizację Narodów Zjednoczonych do spraw Edukacji, Nauki i Kultury) w dniu 17 listopada 1999 roku. Jego data upamiętnia wydarzenia w Bangladeszu, gdzie w 1952 roku pięciu studentów uniwersytetu w Dhace zginęło podczas demonstracji, w której domagano się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego. Według Organizacji Narodów Zjednoczonych co najmniej 40% spośród języków używanych na świecie w roku 2016 zagrożonych było wyginięciem. Od 1950 roku zanikło aż 250 języków. Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego ma w założeniu dopomóc w ochronie różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego.
W 2012 roku w Polsce wystartowała zainicjowana przez Narodowe Centrum Kultury i Radę Języka Polskiego kampania społeczna Ojczysty – dodaj do ulubionych, mająca na celu podnoszenie świadomości językowej oraz kształtowanie poczucia odpowiedzialności za polszczyznę.
W dniu 21 lutego 2013 roku zainaugurowano kolejną kampanię społeczną pod patronatem Rady Języka Polskiego: Język polski jest ą-ę, której celem jest obrona znaków diakrytycznych i przeciwdziałanie nieużywaniu charakterystycznych polskich liter.
Ważna dla naszej społeczności szkolnej data w historii Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego to dzień 21 lutego 2025 roku, w którym włączyliśmy się po raz pierwszy do obchodów tego ważnego dla każdej Polki i każdego Polaka święta.
W piątkowy poranek uczennice i uczniowie klas I-III przybyli wraz ze swoimi wychowawczyniami na spotkanie w holu naszej Szkoły, podczas którego rozstrzygnięto konkurs plastyczny na plakat promujący Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego.
Wykonane pod kierunkiem pp. Doroty Jeleńskiej, Urszuli Wojciechowskiej, Anny Jańczak, Wiesławy Bolewickiej, Moniki Regulskiej, Agnieszki Czaprackiej i Karoliny Kapały prace pierwszo-, drugo- i trzecioklasistów oceniała komisja konkursowa w składzie: p. Dobrochna Błażejczak, p. Jolanta Drukarczyk, p. Izabela Pazoła, p. Elżbieta Talma, a jej werdykt był następujący:
I miejsce – klasa IIIa,
II miejsce – klasa IIb,
III miejsce – klasa Ib;
nagrody za udział w konkursie przypadły w udziale klasom Ia, Ic, IIa i IIIb.
Laureaci I, II i III nagrody otrzymali dyplomy oraz karty podarunkowe, natomiast pozostali uczestnicy – słodkie upominki, które wręczył im Dyrektor Szkoły, p. Paweł Marciniak. Najmłodsi uczniowie naszej Szkoły w trakcie okolicznościowego spotkania wzięli również udział w zaproponowanych przez p. Elżbietę Talmę, nauczycielkę języka polskiego, językowych ćwiczeniach gimnastycznych, które sprawiły, iż z pewnością dodadzą oni swój język ojczysty do ulubionych.
Uczniowie starszych klas zaproszeni zostali z kolei do udziału w konkursie, dzięki któremu uzmysłowili sobie, iż język polski nieprzypadkowo plasuje się na szóstej pozycji w rankingu najtrudniejszych języków świata – po językach chińskim, japońskim, arabskim, fińskim i węgierskim, zadanie konkursowe dla czwarto-, piąto-, szósto-, siódmo- i ósmoklasistów polegało bowiem na zaprezentowaniu wylosowanego wcześniej tekstu, zawierającego łamańce językowe.
Komisje konkursowe, w skład których weszli: p. Dobrochna Błażejczak, p. Iwona Cendlak-Gruchociak, p. Grażyna Hadryan, p. Izabela Pazoła, p. Zbigniew Surma, p. Agnieszka Urny, wysłuchawszy uważnie prezentacji wszystkich uczestników, wyłoniły zwycięzców w pięciu kategoriach wiekowych. Oto oni:
Kamil Foltynowicz z klasy IVa,
Adam Foltynowicz z klasy Vb,
Stanisław Fahner z klasy VIa,
Lena Robakowska z klasy VIIa
i Patrycja Baszyńska z klasy VIIIb.
Laureaci konkursu otrzymali nagrody książkowe i dyplomy, a pozostali uczestnicy konkursu - słodkie upominki.
W konkursowej zabawie wzięło udział 29 uczennic i 10 uczniów klas IV-VIII:
Kamil Foltynowicz, Antonina Garbarek i Julia Taubman z klasy IVa;
Mikołaj Małecki, Aleksandra Matuszczak i Maria Nowicka z klasy IVb;
Franciszek Fabisiak, Oskar Ostach i Julia Praczyk z klasy IVc
Jagoda Borecka, Maja Jaworska i Maria Mocydlarz z klasy Va;
Adam Foltynowicz, Lena Klupś i Tymon Wielowiejski z klasy Vb;
Maja Grześkowiak, Antonina Pachurka i Lena Robaszkiewicz z klasy Vc;
Stanisław Fahner, Adam Foltynowicz i Zofia Śląska z klasy VIa;
Zuzanna Demska, Kacper Przewoźny i Joanna Woźniak z klasy VIb;
Anna Andrzejewska, Maria Dubisz i Adrian Gabryelczyk z klasy VIc;
Amelia Klupś, Lena Maćkowiak i Lena Robakowska z klasy VIIa;
Anna Gniazdowska, Maria Popławska i Weronika Waśkowiak z klasy VIIb;
Zuzanna Andrzejczak, Milena Nabzdyk i Hanna Popławska z klasy VIIIa;
Patrycja Baszyńska, Weronika Fahner i Nadia Gabryelczyk z klasy VIIIb.
Spotkania z uczniami klas IV, V, VI, VII i VIII w świetlicy szkolnej, których gospodarzami byli nauczyciele języka polskiego, p. Elżbieta Talma i p. Zbigniew Surma, nie tylko stały się doskonałą okazją do pożytecznej zabawy, lecz także uświadomiły wszystkim, jak ważną sprawą jest codzienna troska o nasz język ojczysty – język polski.
Składamy serdeczne podziękowania wszystkim, którzy włączyli się w organizację tego pięknego święta!
Tekst i zdjęcia: Dobrochna Błażejczak
63-860 Pogorzela
ul. Parkowa 7