Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej „Bieg po zdrowie”

Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej  „Bieg po zdrowie”

W roku szkolnym 2018/2019 w klasach IV Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Pogorzeli realizowano program antytytoniowej edukacji zdrowotnej pt. „ Bieg po zdrowie”.

Jest to program rekomendowany przez Główny Inspektorat Sanitarny. Główny cel programu to zapobieganie paleniu papierosów oraz ukazanie wartości życia wolnego od dymu tytoniowego. Program skierowany był do uczniów i do ich rodziców. Zajęcia realizowano aktywizującymi metodami pracy – uczniowie mieli do wykonania zadania, m.in. przeprowadzenie wywiadu z osobą niepalącą, przygotowywanie poradnika w formie komiksu, obliczanie kosztów palenia. Uczniowie otrzymali także ćwiczenia, w których wykonywali poszczególne zadania. Podczas zajęć prezentowali swoje prace, uczyli się asertywnie odmawiać.

Program został przyjęty przez uczniów z dużym zainteresowaniem – chętnie i z dużym zaangażowaniem uczestniczyli w zajęciach. Program spotkał się także z bardzo dobrą oceną rodziców.

 

Wśród uczniów i rodziców wybranych klas przeprowadzono ankietę ewaluacyjną.

 

Uczniowie:

 

Kl. IV b

  1. Które elementy programu były dla ciebie najważniejsze?

- informacje o tym, ile jest niebezpiecznych składników w dymie papierosowym i o tym jak dbać o zdrowie 3x

- jak rozmawialiśmy o zdrowym życiu

- lekcje 2x

- że papierosy zawierają tyle szkodliwych składników

- żeby odmawiać i co jest trującego w papierosie

- palenie szkodzi zdrowiu, nie warto palić, papierosy mają dużo szkodliwych substancji.

- aby nie brać od kogoś papierosa.

- żeby nie palić

- można być zdrowym, a palenie szkodzi

- jak odmówić 2x

- o papierosach lub e-papierosach

- wszystkie 2x

- jak dowiedziałem się, że nie można palić

- wiem czemu nie można palić



Kl. IV d

-jak zdrowo żyć, nie palić papierosów i nie przebywać w miejscu palących osób 2x

- najważniejsza dla mnie była odmowa, gdy ktoś chce zachęcić do palenia 3x

- że trzeba nie wdychać dymu papierosowego

- odmowa asertywna

-jak odmawiać 5x

- składniki dymu papierosowego

- e- papierosy

- nauczyłam się jak dbać o swoje zdrowie i że nie można palić

-zajęcia były ciekawe i było dużo fajnych zadań



  1. Co powiedziałbyś osobie, która zastanawia się, czy spróbować papierosów?

IV b

- że papierosy są niebezpieczne i żeby nie próbowała

- nie pal, kup coś za te pieniądze 2x.

- nie pal tego, bo to jest niezdrowe 3x

- nie pal, palenie szkodzi 3x

-nie wolno palić, bo palenie szkodzi 5x

-nie pal to szkodzi zdrowiu i życiu, papierosy mają brzydki zapach i uzależniają

- nie próbuj palić papierosa ponieważ możesz kupić kabanosa.

-nie pal!

-nie próbuj to może Ci zaszkodzić ! 2x,

- odmówię i powiem nie pal, bo to szkodzi.

- nie pal, palenie szkodzi zdrowiu 2x

- żeby nie paliła

- nie pal, kup kabanosa

- mój drogi przyjacielu nie próbuj papierosów, bo one szkodzą zdrowiu

IV d

- proszę nie palić, to bardzo niezdrowe, powoduje dużo niebezpiecznych chorób, proszę to bardzo złe

- powiedziałabym, że palenie jest niezdrowe, można się od nich uzależnić i papierosy mogą wywołać choroby, które mogą zabić

-nie warto palić, bo palenie przynosi dużo chorób 2x

-nie pal 2x

- nie pal, bo to jest niezdrowe

- warto być zdrowym

- nie próbuj papierosa, bo są bardzo niezdrowe

-chcesz to spróbuj, ale nie radzę, bo papierosy zabijają

-nie pal, to szkodzi 3x

-nie pal, bo to szkodzi i nie myśl, że Ci pozwolę

-nie pal, bo to jest niezdrowe i można się zatruć, nigdy nie będę palić papierosów



  1. Czy jest coś, co twoim zdaniem można dodać do tego programu lub zmienić.

IV b

- wszystko jest dobre 2x

- wszystkie lekcje były ciekawe

- nic 6x

- zajęcia są extra, nie trzeba nic zmieniać

-powiedz palącym Stop

- nie, nie trzeba, bo moim zdaniem jest wszystko to, co potrzeba 2x

- nie, nic nie trzeba

- nie, wszystko jest ok

- nic nie trzeba dodać

-nic

IV d

- nic 8x

- program jest bardzo ciekawy i dużo uczy

- nie trzeba nic zmieniać 3x

- nic, wszystko jest dobrze

- nic nie trzeba dodawać, ani zmieniać



Rodzice:

Kl. IV b

  1. Które elementy programu były zdaniem Państwa najważniejsze?

- Myślę, że wszystkie informacje były ważne.

-Wszystkie informacje, które mają wpływ na profilaktykę uzależnień są ważne. Istotne, aby były przekazane w sposób jasny i czytelny dla odbiorcy.

- Wszystkie.

- Przybliżenie pojęcia asertywności i zastosowania jej w praktyce.

- Moim zdaniem najważniejsze było to, że dzieci dowiedziały się bardzo dużo o paleniu papierosów, że wcale to nie jest takie zdrowe.

- Skutki palenia.

- Zadania wykonywane w domu.

- To ile negatywnych skutków ma palenie papierosów.

- Dlaczego nie palić, jak odmawiać, nie pal przy mnie.

- Ćwiczenie odmawiania.

- Uświadamianie dzieciom szkodliwości palenia i potrzeba dbania o zdrowie

- Wywiad z którego mogły dowiedzieć się o skutkach palenia

- Skład dymu papierosowego

Kl. IV d

- jakie choroby powoduje

- aby dzieci nie paliły, były zdrowe

- na temat składu dymu tytoniowego

- skutki palenia papierosów 3x

- palenie jest niezdrowe

- odmawianie 2x

  1. Co zdaniem Pani/Pana było najbardziej motywujące dla dzieci w zakresie dbania o zdrowie?

- to, aby nie rozwijały się choroby

- strach przed chorobą

- skutki palenia

- zajęcia praktyczne, pobudzające aktywność dzieci

- motywujące było to, że może, gdy dorosną nie będą palić

- kiedy uczyły się o składnikach, które zawierają papierosy

- szkodliwość palenia

- choroby, które grożą nam, gdy o nie, nie dbamy

- jakie skutki ma palenie, co znajduje się w papierosach

- najbardziej motywujące były skutki palenia

- co znajduje się w dymie

- informacja o skutkach palenia

IV d

- odmawianie 2x

- skutki palenia 3x

- lepsze samopoczucie, wygląd

- nauczyć dzieci jak skutecznie odmawiać

- komiksy

- zdrowe odżywianie, aktywne spędzanie czasu

- zanieczyszczanie środowiska



  1. Co Pani/Pan sądzi na temat pomysłu zaangażowania rodziców w realizację niektórych zadań?

- Myślę, że był to ciąg dobrych zajęć. Dobrze jest z dziećmi rozmawiać na tak ważne tematy, a to była mobilizacja, aby odpowiedzieć na niektóre pytania.

- Uważam, że to dobry pomysł, ważne, aby rodzic wiedział o czym uczy się jego dziecko i wsparł go w procesie uczenia.

- Dobry pomysł.4x

-W założeniach pomysł bardzo dobry.

- Myślę, że to dobre.

- Bardzo dobry pomysł.

- Tak, to dobry pomysł, bo są rodzice, którzy palą i zaangażowanie ich może zmotywować do rzucenia palenia.

- Popieram.

IV d

- bardzo dobry pomysł 5x

- sądzę, że zaangażowanie rodziców jest potrzebne, aby dzieci więcej dowiedziały się o różnych rzeczach

-dzieci powinny mieć wsparcie w rodzicach i polegać na nich w przekonaniu, że palenie naprawdę szkodzi

- zaangażowanie rodziców jest bardzo ważne

- myślę, że są potrzebne

- uświadomi to, że nałogi są niebezpieczne i niszczą organizm

-każdy rodzic powinien angażować się w różne zadania

- budowanie świadomości nt skutków palenia

  1. O co można by w przyszłości uzupełnić program?

- Program powinien zostać rozszerzony o pozostałe zagrożenia i uzależnienia: alkohol, narkotyki, dopalacze, ale też Internet. 3x

- Dzieci bardzo szybko dorastają, myślę, że o wszystkim powinny się uczyć.

- Aby uświadomić dzieciom, że używki to nie moda, że starsi koledzy, koleżanki palący pod szkołą nie są fajni

- Spotkania z ludźmi, którzy już wygrali z nałogiem

IV d

- więcej sportu

- można więcej uczulać dzieci, aby nie paliły, jak najwięcej ich motywować do tego, że to jest złe i niedobre

- więcej informacji nt. nikotyny, narkotyków, dopalaczy

- fotografie lub materiały ze zdjęciami jak zmienia się organizm przy tym nałogu

- współczesna szkoła powinna dążyć do wzmocnienia rzeczywistej roli rodziców

- nic 2x

- spotkania

- program był bardzo dobrze zorganizowany

- wiedza nt. smogu

Z przeprowadzonych ankiet wynika, że zarówno uczniowie jak i rodzice bardzo dobrze oceniają program edukacji antytytoniowej „Bieg po zdrowie” Realizatorami programu były: Gabriela Kokot – pedagog szkolny i Izabela Maćkowiak – pielęgniarka szkolna . Program realizowano przy współpracy wychowawców klas IV: p. Kamili Wiśniewskiej, p. E. Migas, p. K. Mandrysza, p. L. Sierszulskiej.

 

 

Gabriela Kokot

pedagog szkolny

Data dodania: 2019-06-03 13:12:13
Data edycji: 2019-06-03 13:15:06
Ilość wyświetleń: 2347

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Z życia klas

Sprawdź co u naszych uczniów
Więcej informacji
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej