Uczestnicząc w roku szkolnym 2019/2020 w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym ,,Szkolne przygody gangu Słodziaków’’, uczniowie klasy IIc poznali smak sukcesu, o którym można przeczytać tutaj: https://spopogorzela.stronyzklasa.pl/ogolnopolski-konkurs-edukacyjny-szkolne-przygody-gangu-slodziakow-rozstrzygniety,192,pl. Przyjęcie zaproszenia do udziału w drugiej edycji konkursu organizowanego pod patronatem sieci sklepów Biedronka stało się zatem dla wychowanków p. Karoliny Kapały ogromną radością i nową szansą na przeżycie wspaniałej przygody.
Tegoroczna odsłona projektowa - ,,Szkolne przygody gangu Fajniaków’’, mająca na celu propagowanie wśród uczniów klas I-III oraz dzieci uczęszczających do oddziałów zerówkowych postaw proekologicznych, rozbudzanie w nich pasji do odkrywania magii przyrody i zachęcanie do codziennej troski o środowisko naturalne, opierała się na czterech filarach tematycznych odpowiadających żywiołom natury: ziemi, powietrzu, ogniu i wodzie, którym patronowali przebojowi bohaterowie gangu Fajniaków. Uczniowie klasy IIc z niezwykłą pasją, wielkim entuzjazmem i godnym podziwu zaangażowaniem zgłębiali pod kierunkiem swojej wychowawczyni tajniki ostatniego z wymienionych żywiołów, którego reprezentowała kropla Ksenia.
Drugoklasiści z klasy c spośród czterech żywiołów wybrali wodę, ponieważ bez niej – mimo że jest najpospolitszą substancją we Wszechświecie – po prostu nie ma życia. Stanowi ona jeden z podstawowych elementów przyrody, decydujący o istnieniu życia na Ziemi. To właśnie w niej poszukiwania w kosmosie dopatrują się jego oznak. Jest niezastąpiona nie tylko w życiu, lecz także w gospodarce człowieka, a jako substancja użytkowa ma bardzo wiele zastosowań. Niestety, w rejonach zasobnych w wodę jest ona niejednokrotnie bezsensownie marnowana, gdyż ludzie nie uświadamiają sobie, jak wielkie ma znaczenie, dlatego troska o wodę to jednocześnie troska o przyszłość i życie całej naszej planety. Ze względu na rolę, jaką w naszym życiu odgrywa woda, musimy zatem oszczędnie nią gospodarować i dbać o poprawę jej stanu.
O tym wszystkim dowiedzieli się uczestnicy projektu, poznając czytane przez wychowawczynię opowiadania z tomu pt .,,Gang Fajniaków i Miasto Marzeń’’ Marcina Przewoźniaka, nucąc wraz z bohaterami książki piosenkę pt. ,,Fajniaki i supermoc natury!’’, wysłuchując historii o przygodach Fajniaków w formie audiobooka pt. ,,Fajniaki i największy skarb’’, czytanego przez Krystynę Czubównę, a także oglądając edukacyjne podcasty zatytułowane: ,,Ile jest wody na Ziemi?’’, ,,Skąd się wzięło życie na Ziemi?’’, ,,Jak bobry stworzyły nowy ekosystem nad rozlewiskiem?’’ i filmiki z Fajniakami w roli głównej.
Wszyscy drugoklasiści wypełnili także karty pracy i przeprowadzili wodny eksperyment, który przypomniał im, jak ogromną część naszego globu zajmuje woda, natomiast chętni uczniowie wykonali również kilka dodatkowych doświadczeń naukowych, takich jak: ,,Tęcza’’, ,,Woda przyjmuje kształt naczynia’’, ,,Magiczny woreczek’’, ,,Znikająca woda’’, ,,Obieg wody w przyrodzie’’ i ,,Pęknięta rura’’, dzięki którym zaobserwowali tęczowe błyski powstające podczas przenikania światła przez szklankę z wodą, uświadomili sobie, że woda zawsze przyjmuje kształt naczynia, w którym się znajduje, zrozumieli, że potrafi się ona przemieszczać, przekonali się, że nieustannie krąży w przyrodzie, poznali jej właściwości, a także zapamiętali, że woda występuje w trzech stanach skupienia. Wyposażeni w wiedzę na temat życiodajnego żywiołu młodzi ekolodzy z klasy IIc wykonali pod kierunkiem swoich rodziców prace plastyczne i techniczne (także z materiałów ekologicznych!), nawiązujące do wodnej tematyki.
Oczekując na rozstrzygnięcie konkursu ,,Szkolne przygody gangu Fajniaków’’, które nastąpi w dniu 17 grudnia 2020 roku na stronie https://szkolneprzygodyfajniakow.pl/, zapraszamy do obejrzenia galerii prac konkursowych wykonanych przez uczniów klasy IIc: https://szkolneprzygodyfajniakow.pl/galeria-prac/praca/?u_di=26962&s_di=1937.
Poświęcony żywiołowi wody filar tematyczny projektu edukacyjnego ,,Szkolne przygody gangu Fajniaków’’ zrealizowany został przez p. Karolinę Kapałę w okresie od 16 listopada do 1 grudnia 2020 roku w sposób zdalny, a wzięli w nim udział wszyscy uczniowie klasy IIc: Ania Andrzejewska, Mateusz Baszyński, Adrian Ciosek, Marysia Dubisz, Amelka Dzika, Adrian Gabryelczyk, Melania Gazda, Kasia Maszkowska, Ania Mikołajczyk, Madzia Mikołajczyk, Lilka Oleszczuk, Ola Sieńska, Gabrysia Twardowska, Antek Walkiewicz, Matylda Wolniak. Należą im się wielkie gratulacje za zaangażowanie, wytrwałość i kreatywność!
Słowa podziękowania za zaangażowanie, wsparcie i pomoc w realizacji projektu kierujemy również do rodziców uczniów klasy IIc – DZIĘKUJEMY!
Zdjęcia wykonali uczestnicy projektu oraz p. Karolina Kapała.
Informacja: Karolina Kapała i Dobrochna Błażejczak
63-860 Pogorzela
ul. Parkowa 7