Trwa kampania #TataTeżCzyta2024, której kulminacja nastąpi w Dniu Ojca – 23 czerwca 2024 roku: https://fpc.org.pl/tatatezczyta/
Jej głównym celem jest zachęcenie mężczyzn, a w szczególności ojców i opiekunów, do czytania dzieciom.
Chłopcy i mężczyźni czytają dzisiaj w Polsce dużo mniej niż dziewczynki i kobiety. Niewątpliwie jedną z przyczyn jest brak męskiego wzorca czytelnika. Według badań dotyczących stanu czytelnictwa książek w Polsce, przeprowadzonych przez Bibliotekę Narodową, mężczyźni czytają mniej niż kobiety, a na pewno rzadziej czytają swoim dzieciom. Chłopcy dużo wcześniej i częściej niż dziewczynki porzucają czytanie książek, kiedy ukończą 9-10 lat. Brak męskiego wzorca sprawia, że czytanie bardzo szybko przestaje być atrakcyjne dla chłopców. Bywa ono niejednokrotnie postrzegane wręcz jako niemęskie. Przeciwstawia mu się sport jako alternatywną formę spędzania wolnego czasu – a przecież powinniśmy pragnąć rozwijać się holistycznie!
W jaki sposób to zmienić? To proste!
Wystarczy zachęcić mężczyzn – ojców, wujków, dziadków, opiekunów - do czytania oraz przekonać ich, że może ono być atrakcyjne i wpłynąć na jakość czasu spędzanego z dzieckiem oraz na jego rozwój teraz i w przyszłości.
W tym celu powstała publikacja Supermoc książek #TataTeżCzyta 2024: https://fpc.org.pl/wp-content/uploads/2024/04/TTCZ24_broszura_pl_www.pdf
W prosty i jednocześnie atrakcyjny wizualnie sposób pokazuje ona, jak zaznajamiać dziecko z książkami, a także kiedy, co i jak czytać z dzieckiem. Treści zawarte w broszurze oparte są na badaniach z wielu dziedzin: pediatrii, psychologii, neuronauki, psychologii społecznej i socjologii oraz praktyce dydaktycznej autorek.
Z założenia głównymi odbiorcami broszurki są ojcowie/mężczyźni, jednak autorki nie wykluczają, że chętnie będą z niej korzystać również matki/kobiety. Publikacja zawiera ponadto tytuły książek polecanych do czytania dzieciom na każdym etapie ich rozwoju.
A zatem: Tato, Wujku, Dziadku, Trenerze! Masz supermoc, o której być może nie wiesz: jesteś dla dziecka przykładem i wzorem, ważnym źródłem postaw, zachowań i nawyków, także, a może przede wszystkim, czytelniczych. Czytaj więc z dzieckiem! Głośne czytanie ma moc budowania relacji. Odkryj supermoc książek i swoją własną!
W ramach kampanii #TataTeżCzyta powstał spot z udziałem jej ambasadorów: https://www.youtube.com/watch?v=6dTX92a4NdM
Cała akcja widoczna jest w Internecie, radiu, telewizji i przestrzeniach miejskich. Inicjatywę wspiera szerokie grono miłośników czytania sobie i dzieciom. Kampania została objęta patronatem honorowym Biblioteki Narodowej.
Opracowała
/na podstawie materiałów Fundacji Powszechnego Czytania/
Dobrochna Błażejczak
63-860 Pogorzela
ul. Parkowa 7