W Światowym Dniu Książki i Praw Autorskich Fundacja Powszechnego Czytania i wydawnictwo Tatarak zapowiedzieli kolejną edycję kampanii #TataTeżCzyta2025: https://www.tatatezczyta.pl/ Celem inicjatywy pozostaje niezmiennie promowanie czytelnictwa wśród mężczyzn – grupy, która nadal czyta znacznie mniej niż kobiety. Jak pokazuje najnowszy raport Biblioteki Narodowej o stanie czytelnictwa w 2024 roku, czytanie deklaruje 47% kobiet i 35% mężczyzn.
Ubiegłoroczna kampania okazała się dużym sukcesem – odnotowano ponad 100 milionów wyświetleń w mediach tradycyjnych i internetowych. W działania włączyli się ojcowie, szkoły, biblioteki, firmy i instytucje. Tegoroczna edycja - pod hasłem „Czytanie łączy” - podkreśla, że wspólna lektura z dzieckiem nie tylko rozwija, ale również buduje silne więzi emocjonalne. W nowej odsłonie organizatorzy zwracają uwagę na to, że zarówno czytanie, jak i sport to aktywności, które rodzice mogą – a nawet powinni – podejmować razem z dziećmi, traktując je jako formę rozrywki i źródło radości. Regularne czytanie oddziałuje na mózg w podobny sposób, w jaki aktywność fizyczna wpływa na ciało.
Partnerem strategicznym kampanii została marka Lajkonik, znana z wcześniejszego wsparcia dla programu Ratownicy Czytelnictwa, realizowanego przez Fundację Powszechnego Czytania. Kampanię wspiera również Narodowe Centrum Kultury. Budowanie nawyku czytania już od wczesnego dzieciństwa w swojej wieloletniej historii zaznacza także Magazyn „Świerszczyk dla Dzieci”. W tym roku do kampanii włączyła się Biedronka, dzięki czemu #TataTeżCzyta zaistnieje na standach w ponad 3500 sklepach sieci w całej Polsce.
O pozytywnym wpływie czytania organizatorzy #TataTeżCzyta mówią już od trzech edycji kampanii. Dotychczas inicjatywę wspierali znani aktorzy, dziennikarze sportowi, sportowcy i influencerzy. W tym roku jednym z nowych ambasadorów został kierowca rajdowy, Rafał Sonik – z przesłaniem zachęcającym do czytania dzieciom i budowania w ten sposób wzajemnych relacji.
Fundacja Powszechnego Czytania podkreśla, że czytanie jest dla wszystkich, a konieczność jego promocji jest tak oczywista, jak zachęcanie do uprawiania sportu, i to z tego samego powodu – czytać powinniśmy dla zdrowia i dla przyjemności, regularnie, tak jak powinniśmy ruszać się - nie wyczynowo, ale regularnie. Nic więc dziwnego, że wśród ambasadorów kampanii znaleźli się zawodnicy drużyn koszykarskich Trefl Gdańsk i Trefl Sopot – czytający ojcowie, którzy chętnie mówią o tym, dlaczego i jak czytają z dziećmi.
Oficjalna inauguracja kampanii odbyła się 15 maja 2025 roku podczas Warszawskich Targów Książki. Również w maju premierę miał nowy spot kampanii – emitowany w mediach i przestrzeni publicznej, pokazujący długofalowy wpływ wspólnego czytania. Kampania jak co roku pozostaje otwarta dla wszystkich chętnych – rodziców, bibliotekarzy, nauczycieli, aktywistów, firm, samorządów i dosłownie każdego, kto pragnie się do niej włączyć.
Opracowała /na podstawie materiałów Fundacji Powszechnego Czytania/ Dobrochna Błażejczak
63-860 Pogorzela
ul. Parkowa 7